365 dagar. 52 veckor. 1 år.

I ungefär en veckas tid hade jag gått och mått dåligt, varit nervös och vättskrämd rent ut sagt. Magen hade varit i uppror, aptiten var inte densamma. Så var dagen kommen, väskan var packad och jag låg bredvid mamma på en madrass i vårt vardagsrum. Jag grät, undrade vad jag gett mig in på, funderade över huruvida jag tagit mig vatten över huvudet; "ska lilla jag, som aldrig ens varit borta från mina föräldrar själv i mer än en vecka, ta hand om tre (TRE!!) barn?". Mamma tröstade mig och sa att det kommer gå bra. 
 
Jag och pappa tog mina väskor och körde ner till Köpenhamn. Där sov vi i en natt innan vi tidigt på morgonen dagen efter tog oss till Kastrup. Vi checkade in mitt bagage, jag försökte så gott det gick att trycka i mig lite frukost. Jag sa hejdå till pappa vid säkerhetskontrollen och så var det dags för mig att bege mig på mitt livs största äventyr. Jag har nog aldrig i mitt liv varit så nervös. Jag mellanlandade i Bryssel innan jag till slut landade på Newark i New Jersey. Som jag nämnt vid tidigare tillfällen träffade jag bland annat Britta på Newark, i kön till passkontrollen. Gissa hur glad jag är över att just Britta stod där i kön. Sedan var det dags för skolan i 3½ dag. Delade rum med en tjej från Turkiet, vi hade lite kommunikations-problem men vi umgicks inte så mycket. 
 
Så var det dags, dagen när vi alla skulle bli upphämtade av våra värdfamiljer. Nu var jag helt fruktansvärt, okontrollerat nervös igen. De ropade upp mitt namn, jag sa snabbt hejdå till mina nyfunna vänner. Gick och hämtade min väska och kunde se min värdmamma och mellersta killen stå nere vid receptionen och vänta. Nu var det på riktigt. Jag fick en kram och blommor. Devin gömde sig bakom mamma, men i bilen på vägen hem började han bjuda på sig själv och sin charm. Stolt berättade han att han kunde rapa alfabetet och ännu stoltare visade han mig denna dolda talang. 
 
Sedan väntade en tuff period. Det tog någon månad innan allt kändes bra. Men när jag väl kommit in i allt, lärt mig hitta i området och framförallt hittat vänner så kändes livet mer än ofta alldeles underbart. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja när jag ska beskriva mitt 2013. Det har varit ett år utöver det vanliga, ett år fyllt med äventyr. Jag har rest till platser jag aldrig besökt förut, gjort saker jag aldrig gjort förr. Jag känner mig så otroligt mycket klokare på livet, klokare över vem jag är, vad jag vill. Jag har lärt mig vad som är värt att lägga energi på och att man måste släppa taget om det som man ändå inte kan påverka. Jag har även kommit underfund med hur jag vill att mitt familjeliv ska se ut när jag väl kommer till den punkten i livet. Men framför allt har jag blivit klokare på vad och vilka som verkligen betyder något, vilka människor jag ska lägga energi på. 
 
Den absolut bästa saken med mitt år som au pair är de fantastiska vänner jag fått. Vi har skrattat tills vi inte fått luft, varit uppe till tidig morgon för att vi haft så mycket att prata om. Vi har dansat på rooftops tills fötterna värkt, kysst främlingar och gått barfota genom Manhattan. När livet har känts jobbigt och tufft har vi kunnat ringa och prata med varandra och precis förstå vad den andre känner och går igenom. Vi har fikat på Starbucks och beklagat oss över våra värdfamiljer och jobbiga barn. Vi har gått igenom så otroligt mycket tillsammans.
 
Nu sitter jag här, i samma situation som för ett år sedan. Resväskan tar upp halva rummet och jag försöker få ordning på allt. Jag är nervös och förväntansfull på samma gång, om en dag åker jag iväg på nästa äventyr för att sedan så småningom ta mig hem till Sverige igen. Jag längtar efter att få krama om mina föräldrar, min syster och jag längtar efter att få fika på Fenix med mina vänner igen. Men det gör ont att lämna New York, lämna mina värdbarn, lämna allt det som varit mitt i liv i ett års tid. Det är dags att gå vidare!
 
Empire State of Mind
 
 
 
Publicerat i Allmänt
#1 / / Pappa :

grattis på födelsedagen

Svar: Tack pappa!
Malin

#2 / / Mamma:

Detta kommer du att bära med dig resten av livet och berätta om för dina barnbarn. Njut av de sista veckorna så ses vi snart.
Puss

Svar: Ses snart <3
Malin

#3 / / Grandmother and Grandfather in Sweden:

Hej Damen! Vi tackar dig för ännu en svit av vackra och intressanta bilder från din och dina kompisars semesterresa i Det stora landet. Vi ser fram emot att träffas och höra dig berätta om dina upplevelser. Men - innan dess: Koppla av och njut de sista dagarna av ditt livs största äventyr (hittills)! När du kommer hem så kommer du troligen att mötas av snö och kyla - med också att varmt mottagande av familj, släkt och kompisar.
Varma hälsningar! Mormor och Morfar

#4 / / Din bajs:

Fint inlägg. Hur ska jag kunna slå detta "komma hem" inlägget? jaja puss på dig stumpan