Malinhelena.blogg.se

Hej Damen! Som vanligt har vi läst din blogg. Att du upplever verkligt trevliga helger i glada vän(-in)ne/ors lag har vi förstått (Man blir nästan lite avundsjuk...) men samtidigt blir man nyfiken på vad som händer på övriga dagar i veckan? Vi har ju fått veta lite om ditt arbete med barnen men kontakterna och relationen med "mamman" och "pappan" har du nästan hemlighållit... Med andra ord så hade det varit intressant att få veta lite mer om ditt vardagsliv! 

Fick den här kommentaren av mormor och morfar och tänkte att det kanske är fler som undrar över mitt vardagsliv eller över min kontakt/förhållande till mina värdföräldrar. Men det finns såklart en förklaring till varför jag inte skriver så mycket om det. Mina dagar i veckorna ser i princip likadana ut dag ut och dag in. Jag själv tycker inte att det är så kul att skriva om att jag tvättat, diskat, städat upp leksaker eller lagat mat. Klart att vi gör andra saker ibland och klart att jag vill skriva om de tillfällen vi gör något särskilt. Självklart kan jag försöka skriva fler inlägg om min vardag, ni kanske vill läsa det ändå? Även fast det kanske bara innehåller tråkiga vardagssysslor?! Let me know.
 
 
Anledningen till att jag inte skriver så mycket om värdföräldrarna eller familjen i allmänhet är av ren respekt. Jag vet inte om föräldrarna läser bloggen, jag vet inte vad de skulle tycka om jag skrev en massa om dem (de har godkänt att jag skriver om och lägger ut bilderna på barnen). Föräldrarna är jättesnälla, men jag har ingen närmre relation med dem (ja det lät ju med....men ni fattar). Finns liksom inget att skriva eller berätta och om det gör det så blir det i stora drag.
 
En annan sak som kan påpekas är att det ni läser i bloggen är kanske en tredjedel att mitt liv. Jag utelämnar otroligt mycket. Så det kanske ser ut som att jag glider rundor och lever lyxliv och bara hittar på roliga saker hela tiden. Kan ärligt säga att bloggen antagligen ger en ganska skev bild av au pair-livet. Jag tar hand om (läs uppfostrar) barn 45 timmar i veckan. Jag är här och jobbar. Jag utelämnar också i stort sätt allt dåligt, tycker inte att det vore rättvist mot familjen att "hänga ut dem" och skriva om det dåliga. I så fall skriver jag något i stil med "idag har varit en dålig/jobbig dag". Sen har jag mina vänner här som jag kan prata ut med och som förstår situationen. Är man mer nyfiken på vad som händer och har hänt är man välkommen att fråga.
 
 
Oj, lät kanske lite argt. Men ville bara förklara och förtydliga. PUSS PÅ ER!
P.s Vart är intresset och kommentarerna (mamma, pappa, mormor och morfar ni är undantag)?
#1 / / Anonym:

Hej Malin
Nu är det bara 1och halvmånad till vi kommer .Har du kollat upp de sakerna jag bad dig om Ha det bra pappa

#2 / / Mamma:

Jag vill så klart veta allt.
Puss

#3 / / Eivor:

Hej Malin, förlåt för att jag varit så dålig på att kommentera, lovar att det ska bli bättre. Läser alla dina inlägg och du tar jättefina bilder ! Alla jobb har sina toppar och dalar men det hör till. Blir många fina minne och nya vänner som du kommer att ha med dig forever ! Blir det mellokväll till helgen ? Fortsätt njut och ha roligt ! Kram från moster. P.S Supersnygg väska !

Svar: Ja men absolut är det så! På lördag ska vi se Eurovision på en bar inne i city, ska bli riktigt roligt :D Kram!
Malin

#4 / / Caroline:

Jag tänkte passa på att fråga! Jag har kommenterat förr men jag kan ju presentera mig lite så att du vet vem det är som läser. Jag kom in på din blogg av den anledningen att jag följt en annan blogg med samma namn (på bloglovin). Tydligen hade den tjejen tagit bort bloggen och den fanns kvar på min lista på bloglovin. Sen tog du över namnet så att säga, och jag tyckte att det vore kul att fortsätta läsa, fastän jag inte har en aning om vem du är!

Så, frågorna! Är värdföräldrarna amerikanska båda två? Vem stog för kostnaderna för din dit/hemresa? Har din värdfamilj haft aupairer förut eller är du den första? Har dom er istället för en t.ex Nanny? Vad jobbar dom med? Tycker du att det är stor skillnad i Amerika än i Sverige när det gäller att ha en familj och karriärer? Jag menar. Vi svenskar verkar ju klara av att ha ett 7-16 jobb och ha barn som går på dagis/skola. Vi hinner med hushållsarbete osv.

/caroline

Svar: Vad roligt att du fortsatt följa bloggen, även om det är en annan nu! Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.
1. Båda föräldrarna är Amerikanska 2. Jag har betalat resan. Fullföljer jag hela året så ingår resan hem. Avbryter man och åker hem tidigare får du själv betala. 3. Jag är familjens fjärde au pair. Vilket känns ganska bra, familjen vet liksom vad det hela handlar om. 4. Jag antar att familjen tycker att au pair varit ett bra alternativ. De har mig för att underlätta deras vardag med hämtning och lämning osv. 5. Pappan är lärare och mamman är social worker. Mina värdföräldrar har alltså inga fancy pancy yrken som många andra amerikanare. Utan detta är en vanlig "Svensson-familj" och här är absolut inget överflöd av pengar. 6. Jag tycker det är otroligt stor skillnad på familjelivet här i USA jämfört med i Sverige. Detta har jag baserat dels på min egen värdfamilj samt det jag hört andra au pairer berättat om deras familjer. Som du säger, hemma klarar man av att ha ett 7-16 jobb plus en familj och göra allt hushållsarbete själv. Här är det nog viktigare att göra karriär, men man ska ändå ha en familj. Jag har hört om föräldrar som knappt träffar sina barn och som inte ens kan hantera sina egna barn. Det är svårt att förklara så här lite snabbt och kort. Men ja det är stor skillnad!!
Malin

#5 / / Mormor and Morfar in Sweden:

Hej Damen! Vi har just läst ditt senaste blogginlägg. Som vanligt noterar vi att du (fortfarande) hanterar det svenska språket på ett excellent sätt. Att texterna dessutom är intressanta och bilderna mycket bra ger naturligtvis extrapoäng! Vi har förstått att den gångna helgen har varit extremt aktiv och rolig. Det finns tydligen förutsättningar för att du kan guida Marie och Magnus till många minnesvärda upplevelser när de kommer och hälsar på dig om några veckor.
Vår egen helg har varit lugn. I lördags var vi i Hammar och firade Margaretas brors,Karl-Erik, 65-årsdag. Alla syskonen med resp var samlade. God mat och trevlig samvaro med barndomsminnen och släktforskning som huvudtema.På söndagseftermiddagen åkte vi till Bjärlöv och kollade på Gustav när han stod i mål för sitt nya lag, Everöd. Tyvärr blev det förlust mot Vinnö med 1-2. Gustav gjorde en ganska bra match, så han var inte allt för besviken. Avslutningsvis: Hälsningar och lyckönskningar om en trevlig fortsättning! MoM

Svar: Hej! alltid lika roligt att logga in och se att man fått en kommentar från er. Helgen var ganska lugn faktiskt, men väldigt trevlig! Förhoppningsvis så kommer jag kunna visa mamma och pappa runt lite grann, City har jag tyvärr inte sådär superbra koll på än.
Låter som att er helg har varit väldigt trevlig också. Kram på er!
Malin